Mobil misjon
Kjetil Fyllingen og Lars Dahle

Mobil misjon

«Mobilen er like viktig som den er selvfølgelig», ble det poengtert i podcasten MediaPuls sist uke. For stadig flere mennesker verden over er internett og mobil blitt en sentral del av hverdagen. Hvilke konsekvenser har dette for vår misjonstenkning og vårt misjonsarbeid?

Av gjestespaltister Kjetil Fyllingen og Lars Dahle

I løpet av de siste 25 årene har ca. halvparten av verdens befolkning tatt i bruk internett. Anslagsvis 3,2 milliarder mennesker var på nett ved utgangen av 2015, mens det antas at ca. 6. milliarder mennesker vil være på nett i 2020. Med andre ord vil sannsynligvis nesten 3 milliarder nye mennesker logge seg på nettet i løpet av de kommende 4 årene, og da mest sannsynlig via en mobiltelefon.

Om kort tid kan vi altså nå ut til nesten alle mennesker på kloden via små, men smarte mobiltelefoner.

Hva betyr dette for global kristen misjon?

Sosiale medier er nettbaserte tjenester som legger til rette for kommunikasjon fra mange til mange. Innholdet skapes i stor grad av brukerne selv.

De sosiale mediene har i løpet av få år endret vår mediehverdag. Ikke minst takket være det svært populære nettverkssamfunnet facebook. Grunnleggeren Mark Zuckerberg har faktisk som målsetning at facebook en dag skal knytte sammen alle mennesker på kloden.

27. august i 2015 var for første gang over en milliard mennesker koblet på Facebook. Det betyr at 1 av 7 personer i verden var logget på den samme nettplattformen, altså et nettsamfunn med 1 milliard innbyggere. Det er selvsagt viktig at vi fortsatt sender misjonærer til andre land.

Men er det ikke like strategisk å sende digitale misjonærer ut på facebook?

Det samme gjelder selvsagt andre sosiale medier – som blogger, Instagram, Snapchat, Twitter og Youtube. Dette illustrerer at vår mediehverdag er blitt dramatisk endret i løpet av få år.

Internett som plattform skaper en ny medievirkelighet, både for de profesjonelle medieaktørene i nyhets- og underholdningsbransjene og for oss vanlige mediebrukere. Ofte beskrives dette med uttrykket «medienes demokratisering», det at vi både er mediebrukere og medieprodusenter.

Gjennom internett og de sosiale mediene er vi blitt våre egne redaktører og publisister.

Dermed er alle kristne, som Jesu disipler og vitner, blitt mediemisjonærer i egen mediehverdag.

Dette fører til flere sentrale spørsmål:

  • Hvordan utrustes kristne til å bli effektive og mobile misjonærer og vitner?
  • Hvordan skape en sunn bevisstgjøring om bruken av nett og mobil?
  • Hvor mye satser vi egentlig på internett som misjonsutfordring?
  • Tar vi på alvor at mobilen er like viktig som den er selvfølgelig, verden over?

Det finnes en rekke viktige pionertiltak innenfor digital misjon. Et sentralt eksempel er Jesus.net som er et globalt internasjonalt nettverk av mere enn 50 kristne organisasjoner som er involvert i evangelisering og disippelgjøring på nettet.

Hver av partnerne jobber systematisk med å nå folk på nettet der de er, ta folks spørsmål, tvil og livssituasjon på alvor, og så presentere evangeliet på en troverdig og attraktiv måte.

I Norge er det nettstedene omgud.net og mystory.me som er inkludert i dette globale nettverket.

På de sosiale mediene gjelder det naturlige, det ekte og det personlige. Derfor får vi til stadighet en rekke naturlige anledninger til å dele om vår kristne tro på disse digitale arenaene. Dette kan skje på så mange ulike måter, ikke minst avhengig av vår situasjon og vår personlighet.

Vi kan her nevne følgende eksempler på hva vi kan dele: et tankevekkende sitat, en personlig erfaring, en kommentar til en aktuell nyhetssak, et foredrag, en debatt eller en preken, eller en personlig opplevelse fra helgens gudstjeneste eller møte. Her er det viktig å la mangfold og kreativitet blomstre.

Jesus løftet en dag blikket og så utover en mengde folk og sa: 

«Høsten er stor, men arbeiderne få. Be derfor høstens herre sende ut arbeidere for å høste inn grøden hans.»

Så er spørsmålet om vi også ser den mobile misjonsoppgaven. Verken du eller jeg kan alene nå ut til alle på nett. Men sammen kan vi nå våre nettverk.

Misjonskallet gjeller alle, både de som krysser landegrenser og de som krysser digitale grenser. Hvilke konsekvenser får det for din og min neste oppdatering på facebook, snap, instagram eller twitter?

dahle_lars_20130506-img_5072Lars Dahle
NLA Mediehøgskolen Gimlekollen og Damaris Norge

 

 

fyllingen_kjetil_400x400Kjetil Fyllingen
ImF Ung og Damaris Norge.

 

 

Publisert i Dagen 14. april 2016

(Ill.foto: flickr.com/Mick C cc-licenced)


Mer å lese

Jeg korsfestet Jesus ...

Hvem var det egentlig som korsfestet Jesus? Svaret kan snu opp-ned på ditt liv.Les mer

Snart går turen til Brasil

Vi skal delta på Jesus.net konferanse i São PauloLes mer

9 gode grunner til at din menigheten bør vurdere å tilby nettkurs

Et nettkurs kan introdusere mennesker til kristen tro og til det kristne fellesskapet i forsamlingen. Derfor bør det å tilby nettkurs være en del av satsningen for å nå nye mennesker i lokalmiljøet.Les mer

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet "Det ondes problem". Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.Les mer

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.Les mer

Hva synes du om disse Facebook-annonsene?

Ta 5 minutt og svar på denne spørreundersøkelsen. Da kan du hjelpe oss til å nå enda flere med evangeliet på nett. Les mer

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. Les mer

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.Les mer

Vil du at flere skal møte Jesus på nett?

Da kan du hjelpe oss med å reklamere for omGud.net og HvorforJesus.net. Her er noen konkrete tips. Les mer

«Skeptikerens guide til julen»

Et nettkurs for deg som er interessert i mer enn å pynte til jul. Les mer

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.Les mer

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar "Pengepredikanten", om Visjon Norges virksomhet.Les mer

Trenger troen forsvares?

«... jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.Les mer

Blir du med på e-coachkurs?

4. og 5. November kan du bli med på kurs for nye e-coacher. Les mer

Lytting i en verden med tusen stemmer

"Hør hva Ånden sier til menigheten", skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.Les mer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.Les mer

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?Les mer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.Les mer

Bare en tanke om "Unge lovende"

«Vi trøster hverandre med våre patetiske liv». Det er et ledetema i serien, fortalte skuespillerne under Nordiske Mediedager. Les mer

– Ingen kommentar

Alle ledere, definitivt også kristne, trenger kritikk og utfordringer.Les mer

SKAM

NRK-serien Skam sikter seg inn på 16 år gamle jenter og har blitt voldsomt populær.Les mer

En gledelig melding

Det er en glede å melde at Familie & Medier overtar Jesus.net-konseptet fra ImF. Dette blir en viktig del av en fremtidig satsing på mediemisjon i Norge.Les mer

– Jeg gikk på en solid smell i etterkant

Er det slik at vi bare møter slik ondskap med et skuldertrekk og går videre i livet?Les mer

Kristenkommunisme?

Om ei drøy uke skal jeg tale ut fra Apostlenes gjerninger 4,31-35. Det er en utfordrende tekst! Medierelatert? Kanskje ikke i første omgang. Men definitivt i andre omgang, for her tegnes det opp et liv og et fellesskap som skaper ringvirkninger. Og som kan være en provoserende, utfordrende og frigjørende motkultur. Slikt blir det fort medieoppslag av.Les mer

Hjernen i spagat

De siste dagene har hjernen min vært litt i spagat. Hvordan skal vi forholde oss til Facebook?Les mer

Sauer blant ulver

Kan en sau vinne i en nærkamp mot en ulv? Og hva har det å si for kristnes relasjon til samfunnet?Les mer