Et avstandsforhold med Justin Bieber

Et avstandsforhold med Justin Bieber
Publisert: 06.06.2012

Hysteri rundt unge kjendisgutter, er ikke noe nytt fenomen. Bilder av hylende jenter som kollapser ved synet og nærværet av sitt største idol, har vi sett før. Det sies at Beatles kunne ikke høre seg selv synge foran elleville tilhørere som tømte lungene.

Lytt til radiokommentaren

 
Men det er noe med forholdet mellom Justin Bieber og hans fanskare, som skiller seg fra de store popikonene før han. Og da tenker jeg ikke først og fremst på at jentene bekjenner seg som «beliebers». Nei, Justin Bieber er ikke kun jentenes største idol. For Bieber og jenta på fjorten år som skulket skolen for å få med seg oslokonserten, har noe mer. De har et forhold. På ordentlig. I den sosiale verden på nettet.
 
I Aftenposten 2.juni kunne vi lese om hvordan Justin Bieber pleier forholdet til en stadig økende fanskare gjennom heftig bruk av sosiale medier.
 
Hele hans karriere startet på sosiale medier. Han ble oppdaget ved at hans nåværende manager kom over ham på YouTube, hvor det kommende popidolet fremførte en sang fra sofaen med gitaren sin. Da Justin Bieber hadde fått platekontrakt, ble det bestemt at han skulle fortsette å legge ut enkle videoklipp på YouTube. Det tok ikke lang tid før den ene videoen hadde én million visninger, og i dag er det hans store hit «Baby, Baby» som har visningsrekord på det populære nettstedet med over 700 millioner visninger.
 
Men YouTube er bare én av flere arenaer i de sosiale mediers verden hvor idol og fans bygger en relasjon, og dessuten blir det dette et sted man først og fremst kun ser idolet sitt på en skjerm. Det skiller seg ikke mye fra mine enveisrelasjoner til mine idoler, da jeg satt foran tv-skjermen og håpet min favoritt musikkvideo ble spilt på Go’ Elg. (Som var det interaktive fredagsprogrammet der man kunne sende brev eller fakse inn sine musikkønsker.) En annen arena som virkelig pleier forholdet er Twitter. Her har Bieber kun Lady Gaga foran seg på listen over flest følgere. Det er her han bygger sterke bånd med sine nesten 23 millioner følgere, gjennom kjærlighetsdeklarasjoner og daglige oppdateringer.
 
Dagens beliebers kjenner idolet sitt. Flere ganger daglig kan de få en siste oppdatering på det personlige plan. De er alltid kun et tastetrykk unna sin digitale kjæreste. Forholdet er ikke kun bygd på musikk og konserter. De får innpass i hverdagslivet hans. Oppturer og nedturer, gode og onde dager. Dagen etter konserten i Oslo twitret kjendisen: «Dear world ... being told i have to tweet to tell you whatsup. Im grumpy. just woke up. #beinghonest.»
 
Da noen av jentene i Oslo ble spurt om hva som var så spesielt med Justin Bieber, var det ikke øynene eller stemmen. Det var personligheten hans. Justin Bieber er helt perfekt. De er urokkelige og lojale i sin heder. For de kjenner ham. På ordentlig.
 
Ukens mediekommentar er skrevet av Kristina Ekerhovd-Ottersen, leder i Ungdom & Medier - kristina@fom.no
 

 


Ta 5 minutter - annonse
Tid for digital selvransakelse

Tid for digital selvransakelse

KOMMENTAR: Hva er egentlig problemet med å bruke smarttelefonen til alle døgnets tider? LES MER
(28.01.2015)
Ytringsfriheten trenger et ‘men’

Ytringsfriheten trenger et ‘men’

Ti personer er drept og 40 kirker og misjonsbygg er brent ned i opptøyer i Niger, utløst av Charlie Hebdo-saken. Samtidig kappes pressen i Vesten om å være modigst til å krenke. Vi er alle Charlie, men kan vi samtidig være de uskyldige ofrene i Niger?  LES MER
(22.01.2015)
«Ukens ros» til «Hvem tror du at du er»

«Ukens ros» til «Hvem tror du at du er»

- Programmet formidler viktige historier om enkeltmennesker. Når vi i tillegg vet at antisemittiske krefter på ny rører på seg i Europa, blir det en viktig dokumentar, sier Linda Askeland. LES MER
(21.01.2015)
Historisk klage

Historisk klage

Organisasjoenen Menneskeverd klager TV 2 inn for PFU. Bakgrunnen er en sterk dokumentar om aktiv dødshjelp. Generalsekretær, Liv Kjersti S. Thoresen, utfordrer journalister til å diskutere hvordan man ut fra god presseetikk skal forholde seg til personlige historier om aktiv dødshjelp. LES MER
(20.01.2015)

Gi Gave

Hjelp ungdommer til å løfte blikket

Hjelp ungdommer til å løfte blikket


Vil du hjelpe oss i arbeidet med å fortelle ungdommer at Jesus elsker dem? Hjelpe dem til en mediebruk som gjør dem trygg på egen og andres verdi som mennesker? Vil du gi en gave til arbeidet i Ungdom & Medier?

Les mer

Hva skjer?


 
>Se hele kalenderen
Nettsiden brukte ca. 1 sekund på å laste.Databasekoblinger: 29/28.